Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorÇUHADAR, Sami
dc.contributor.authorMERT, Selma
dc.contributor.authorGEZER, Çağatay
dc.contributor.authorHELVACIOĞLU, Ece
dc.contributor.authorARUS, Oya
dc.contributor.authorASLAN, Özlem
dc.contributor.authorKARSLI, Melahat
dc.contributor.authorSÖNMEZ, Çiğdem
dc.contributor.authorTAŞ, Ali
dc.contributor.authorAÇIKALIN, Cansu
dc.contributor.authorAYDEMİR MAZLUMOĞLU, Ayça
dc.contributor.authorERKEN, Mehmet
dc.contributor.authorYILMAZ, Müberra
dc.contributor.authorGÜRDAL, Gültekin
dc.contributor.authorARAZ ÇERKEZ, Özlem
dc.contributor.authorUĞUR, Emrullah
dc.contributor.authorMENEMENLİOĞLU, Alper
dc.contributor.authorŞENOĞLU, Aysel
dc.contributor.authorATLI, Songül
dc.date.accessioned2025-01-03T08:40:31Z
dc.date.available2025-01-03T08:40:31Z
dc.date.issued25.12.2024en_US
dc.identifier.issn2148-354X
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.15612/BD.2024.785
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12573/2425
dc.description.abstractGünümüzde kütüphaneler, değişen teknoloji ve yeniliklerden etkilenen kurumlar arasında yer almaktadır. Yapay zeka teknolojilerinin popüler hale gelmesi, kütüphane hizmetlerini de dönüştürmeye başlamıştır. Bu araştırmada, Türkiye’deki üniversite kütüphanelerinin yapay zeka teknoloji ve uygulamalarının gelişim sürecinde yapmış olduğu ve yapmayı planladığı düzenlemeleri tespit etmek ve ilgili döneme özel geliştirdikleri hizmetleri belirlemek amacıyla bir anket uygulanmıştır. Anket, Türkiye’deki 208 üniversite kütüphanesinden 111 üniversite kütüphanesi yöneticisinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizi ile üniversite kütüphanelerinin yapay zeka teknolojileri ve uygulamaları hakkındaki durumu, bilgi ve farkındalık düzeyleri belirlenmiş, eksik ve zayıf yönlerin geliştirilmesine yönelik önlemler ve öneriler sunulmuştur. İlgili araştırma, yapay zeka konusunda Türkiye’de üniversite kütüphanesi yöneticilerinden görüş ve öneri alarak gerçekleştirilen ilk ve en kapsamlı çalışmadır. Araştırma bulguları, üniversite kütüphanelerinin ChatGPT, Gemini, Grammarly vb. yapay zeka uygulamalarını belirli düzeyde kullandıklarını ancak yapay zeka ile ilgili kurumsal politika geliştirme, personele yetkinlik kazandırma ve planlama konularında ihtiyaçlarının olduğu ortaya çıkmıştır.en_US
dc.description.abstractToday, libraries are among the institutions affected by changing technology and innovations. The popularization of artificial intelligence (AI) technologies has also begun to transform library services. In this research, a survey was conducted to determine the adjustments that university libraries in Turkey have made and plan to make during the development process of AI technologies and applications, and to identify the services they have developed specific to the relevant period. The survey was carried out with the participation of 111 university library managers from 208 university libraries in Turkey. Through the analysis of the data, the status, knowledge, and awareness levels of university libraries regarding AI technologies and applications were determined, and measures and recommendations were presented to improve deficiencies and weaknesses. This research is the first and most comprehensive study conducted in Turkey by obtaining opinions and suggestions from university library managers on artificial intelligence. The research findings revealed that university libraries use AI applications such as ChatGPT, Gemini, and Grammarly to a certain extent; however, they have needs in developing institutional policies, enhancing personnel competencies, and planning related to AI.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherÜniversite ve Araştırma Kütüphanecileri Derneği (ÜNAK)en_US
dc.relation.isversionof10.15612/BD.2024.785en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectYapay zekaen_US
dc.subjectüniversite kütüphanelerien_US
dc.subjectakademik kütüphaneleren_US
dc.subjectkütüphane yönetimien_US
dc.subjectANKOSen_US
dc.subjectANKOS yapay zeka araştırma grubuen_US
dc.subjectArtificial intelligenceen_US
dc.subjectuniversity librariesen_US
dc.subjectacademic librariesen_US
dc.subjectlibrary managementen_US
dc.subjectANKOS Artificial Intelligence Research Groupen_US
dc.titleÜniversite Kütüphanecilerinin Yapay Zeka Algıları, Kütüphanelerde Uygulama Alanları ve Geleceğien_US
dc.title.alternativeUniversity Librarians’ Perceptions of Artificial Intelligence, Its Application Areas in Libraries, and the Futureen_US
dc.typearticleen_US
dc.contributor.departmentAGÜen_US
dc.contributor.institutionauthorMERT, Selma
dc.identifier.volume25en_US
dc.identifier.issue2en_US
dc.identifier.startpage410en_US
dc.identifier.endpage458en_US
dc.relation.journalBilgi Dünyası/ Information Worlden_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster