Graph theory based traffic light management
Abstract
Traffic congestion and delays caused in traffic light intersections can adversely affect
countries in terms of money, time, and air pollution. With the advancement of
computational power as well as artificial intelligent algorithms, researchers seek novel
and optimized solutions to the traffic congestion problem. Most modern traffic light
systems use manually designed traffic phase plans at intersections, and although this has
proven to be relatively sufficient for today’s traffic management systems, implementing
a smarter traffic phase selection system is deemed to be more effective. Traditional
approaches rely heavily on traffic history (static information), whereas Reinforcement
Learning (RL) algorithms, which offer an “adoptable"/dynamic traffic management
system, are gaining increased research interest. Despite the usefulness of these RL based
deep learning techniques, they inherently suffer from training time to apply them in realworld traffic management systems. This study aims to alleviate the training time problem
of deep learning-based techniques, The research brings forth a novel graph-based
approach that is able to use known occupancies of roads to predict which other roads in a
given network would become congested in the future. Based on the predictions obtained,
we are able to dynamically set traffic light times in all intersections within a connected
network, starting from roads with known occupancies, and moving along connected roads
that are anticipated to be congested. Predications are done using edge-based semisupervised graph algorithms. Conducted simulations show that our approach can yield
comparable average wait time to that of deep-learning based approach in minutes,
compared to the much longer training time required by the deep-learning models. Trafik ışıklı kavşaklarda meydana gelen trafik sıkışıklığı ve gecikmeler ülkeleri para,
zaman ve hava kirliliği açısından olumsuz etkileyebilmektedir. Yapay zeka
algoritmalarının yanı sıra hesaplama gücünün ilerlemesiyle birlikte, araştırmacılar trafik
sıkışıklığı sorununa yeni ve optimize edilmiş bir çözümler aramaktadırlar. Çoğu modern
kavşaklarda, manuel olarak tasarlanmış trafik faz planı kullanılmaktadır. Bunun günümüz
trafik yönetim sistemleri için nispeten yeterli olduğu kanıtlanmış olsa da, akıllı bir trafik
faz planı uygulanmasının daha etkili olduğu düşünülmektedir. Geleneksel yaklaşımlar
büyük ölçüde geçmiş trafik verisine (statik bilgi) dayanırken, dinamik/adaptif bir trafik
yönetim sistemi sunan Pekiştirmeli Öğrenme (RL) algoritmaları giderek daha fazla
araştırmacıların ilgisini kazanmaktadır. Bu RL tabanlı derin öğrenme teknikleri kullanışlı
olmasına rağmen eğitim sürelerinden dolayı gerçek hayattaki trafik yönetim sistemlerine
uygulanması zordur. Bu çalışma, derin öğrenme tabanlı yöntemlerin eğitim süresi
problemini çözmeyi amaçlamaktadır. Araştırma, belirli bir ağdaki diğer yolların
gelecekte hangi durumda tıkanacağını tahmin etmek için bilinen yol doluluk
durumlarından yararlanmayı sağlayan, yeni bir grafik tabanlı yaklaşım getirmektedir.
Elde edilen tahminlere dayanarak, trafik sıkışıklığı bilinen bir yoldan başlayarak bir
sonraki tıkanması beklenen bağlantılı yolları içeren ağdaki tüm kavşakların trafik ışık
sürelerini dinamik olarak ayarlanabilmekteyiz. Tahminlemeler, kenar tabanlı yarı
denetimli grafik algoritmaları kullanılarak yapılmaktadır. Yürütülen simülasyonlar,
yaklaşımımızın derin öğrenme modellerinin gerektirdiği çok daha uzun eğitim süresiyle
karşılaştırıldığında, birkaç dakika içinde derin öğrenme tabanlı yaklaşımla
karşılaştırılabilir ortalama bekleme süresi sağlayabileceğini göstermektedir.