The effect of longitudinal mass distribution of blades on energy efficiency in wind turbines
Özet
The purpose of this thesis is to examine the effect of mass distribution on wind
turbine energy, which may occur for any reason along the length of the wind turbine
blade, through experimental studies. In this regard, first of all, a wind turbine blade
without any extra mass along the blade length was randomly selected, and it was
determined to be used as a reference sample in the comparisons of this study.
Additionally, the other four different sample types with extra mass along the blade length
were also produced to be used in comparisons. All these sample types were produced
three times to be used for the experimental studies. Each of these sample types was
produced in three times to be used for the experimental studies. After the production of
these samples, they were subjected to wind tunnel tests at the Department of Energy
Systems Engineering at Erciyes University. According to the experimental results, it was
revealed that the inertia of the blades in rotation is related to the number of turns of the
blades under wind. In other words, the results of these tests show that the inertia in
rotation is directly related to the mass distribution along the length of the blades.
Therefore, lighter blades can accelerate faster against the wind force, and the maximum
number of turns they can reach is higher. As a result, the industry must keep the rotational
inertia of the produced blades lower in order to produce blades for wind turbines that
rotate at higher speeds and maximize energy efficiency. Bu tez çalışmasının amacı rüzgâr türbin kanadında kanat uzunluğu boyunca her
hangi bir sebeple oluşabilecek kütle dağılımının rüzgâr türbin enerjisine etkisi deneysel
çalışmalar ile irdelenecektir. Bu doğrultuda, öncelikle kanat uzunluğu boyunca herhangi
bir ekstra kütleye sahip olmayan bir rüzgâr türbini kanadı rastgele seçilmiş ve bu
çalışmanın karşılaştırmalarında referans örnek olarak kullanılmasına karar verilmiştir.
Ayrıca, karşılaştırmalarda kullanılmak üzere bıçak uzunluğu boyunca ekstra kütleye
sahip diğer dört farklı numune tipi de üretilmiştir. Bu numune türlerinin her birinden de
deneysel çalışmalarda kullanılmak üzere üçer adet üretilmiştir. Üretilen bu numuneler
Erciyes Üniversitesi Enerji Sistemeler Mühendisliği Bölümü bünyesinde bulunan rüzgâr
tünelinde tünel testlerine tabi tutulmuşlardır. Yapılan deney sonuçlarına göre, kanatların
dönmedeki eylemsizlikleri rüzgâr karşısında atacakları tur sayısı ile ilişkili olduğu ortaya
çıkarılmıştır. Bu testlerin sonucunda dönmedeki eylemsizliğinin de kanat yapısının boyu
doğrultusundaki kütle dağılımı ile doğrudan ilişkili olduğunu göstermektedir. Daha hafif
kanatların rüzgâr kuvveti karşısında daha hızlanabildiği ve ulaşabileceği maksimum tur
sayısının da daha yüksek olacağıdır. Bu kapsamda, endüstri tarafından üretilecek rüzgâr
türbinleri kanatlarının daha yüksek turlarda dönebilmesi ve enerji verimliliğinin de
makimize edilmesi amacıyla, üretilen kanatların dönmedeki eylemsizliğinin düşük
tutulması gerekmektedir.