STRATEJİK YÖNELİM VE İŞLETME PERFORMANSI: BİR LİTERATÜR TARAMASI
Özet
Stratejik yönelim, işletmelerin faaliyetlerini şekillendiren, etkileyen ve yaşamlarını sürdürmeleri ve performanslarını artırmalarına yönelik davranış geliştirmelerini sağlayan ilkeler olarak tanımlanmaktadır. Stratejik yönelim kavramı uluslararası yazında sıklıkla çalışılan bir konu olmasına rağmen Türkçe yazında yeterince ilgi görmemiştir. İşletmeler için kritik öneme sahip olan bu kavramın ve performansla ilişkisinin irdelenmesi önemli görülmektedir. Literatür taraması kapsamında stratejik yönelimlerden girişimcilik yönelimi, pazar yönelimi, öğrenme yönelimi ve teknolojik yönelim incelenmiştir. Bu araştırmada öncelikle stratejik yönelimlerin net bir şekilde tanımlanması ve işletme performansı ile ilişkilerinin irdelenmesi hedeflenmektedir. Bu doğrultuda stratejik yönelim- işletme performansı ilişkisi üzerine literatür incelenmiş, araştırma dahilindeki stratejik yönelimlerin kavramsal çerçeveleri sunulmuştur. Bununla birlikte, stratejik yönelimler arasındaki farklı ilişkiler ve bu ilişkilerin işletmelerin performans göstergeleri üzerindeki etkileri bütüncül bir şekilde irdelenmiştir. Ayrıca stratejik yönelim ile işletme performansı arasındaki ilişkide aracı mekanizmalar ve bu ilişkilerin hangi koşullar altında farklılaştığı aktarılmıştır. Son olarak, literatür taraması sonucunda geleceğe yönelik potansiyel araştırma konuları tanıtılarak yazına katkı sunulması amaçlanmıştır.