Eğitimde Üstbilişsel Düzenleme Envanteri: Öğretmen Versiyonu’nun (EÜDE: Öğretmen-Kendi ve Öğretmen-Sınıf) Geliştirilme Çalışması
Abstract
Sayısız araştırma, öğretmen ve öğrencilere ait bilişsel ve üstbilişsel süreçlerin öğrencilerin akademik başarısında
kritik bir rol oynadığını göstermektedir. Çalışma öncelikle öğretmenlerin kendi, öğrencilerin kendi ve öğretmenlerin
öğrencilerinin bilişine dair üstbilişsel hedef, izleme ve kontrol süreçlerini içeren “eğitimde çok düzeyli bir üstbilişsel
düzenleme modeli” önermeyi amaçlamıştır. İkinci olarak, önerilen model çerçevesinde “eğitimde üstbilişsel düzenleme
envanteri (EÜDE)”nin öğretmenin kendi bilişini ve öğretmenin sınıfının bilişini üstbilişsel olarak düzenlediği boyutlara
ait sırasıyla, “öğretmen-kendi” ve “öğretmen-sınıf” formlarının oluşturulması amaçlanmıştır. Alan yazındaki ilgili
envanter ve ölçeklerden yararlanarak ve projedeki araştırmacılar tarafından eklenerek oluşturulan anket maddeleri, 5., 6.
ve 7. sınıf öğrencilerine çeşitli branşlarda eğitim veren toplam 2055 öğretmene çevrimiçi olarak üç aşamada
uygulanmıştır. İlk uygulamada, 483 öğretmen “öğretmen-kendi” ve “öğretmen-sınıf” boyutlarına ait toplam 169 maddeyi
5’li Likert ölçeği üzerinden değerlendirmiştir. İlk uygulama sonunda seçilen 25 “öğretmen-kendi” ve 32 “öğretmen-sınıf”
düzeylerine ait madde, ikinci uygulamadaki 790 öğretmen tarafından derecelendirilmiştir. Açımlayıcı faktör analizi
sonuçlarına göre belirlenen 18’er “öğretmen-kendi” ve “öğretmen-sınıf” düzeylerine ait madde ise, üçüncü aşamadaki
782 öğretmen tarafından derecelendirilmiş ve elde edilen verilere doğrulayıcı faktör analizi uygulamıştır. Her iki faktör
analizi sonuçlarına göre iki formda yer alan üstbilişsel “hedef”, “izleme” ve “kontrol” alt boyutlarına ait maddeler
belirlenmiştir. Güvenirlik ve faktör analizleri sonuçları geliştirilen envanterin ölçmek istediği örtük yapıyı güvenilir ve
geçerli şekilde ölçtüğünü göstermiştir Numerous studies have shown the cognitive and metacognitive processes of teachers and students play a
critical role in students’ academic achievement. The study initially aimed to propose a “multi-layered metacognitive
regulation model in education” including metacognitive goal, monitoring, and control processes of teachers’ regulation
of their own, students’ regulation of their own, and teachers’ regulation of their students’ cognition. Secondly, the study
aimed to develop “teacher-self” and “teacher-class” forms of a “metacognitive regulation inventory in education (MEI)”
belonging to the dimensions of teachers’ metacognitive regulation of their own and their classes’ cognition. The items
created by utilising related inventories and scales in the literature and added by the project team were applied in three
online applications to 2055 teachers in total who teach 5th, 6th, and 7th-graders in various branches. In the first
application, 483 teachers assessed 169 items of “teacher-self” and “teacher-class” dimensions on a 5-point Likert-type
scale. In the second application, 25 items of “teacher-self” and 32 items of “teacher-class” levels selected after the first
application were rated by 790 teachers. Eighteen items each belonging to “teacher-self” and “teacher-class” levels and
determined with exploratory factor analysis were graded by 782 teachers in the third stage and confirmatory factor
analysis was applied to the obtained data. Items of metacognitive “goal”, “monitoring”, and “control” sub-dimensions in
two forms were determined based on the factor analyses. Reliability and factor analyses’ results showed the developed
inventory measures the latent structure it intended to measure reliably and validly.