Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorGöver, İbrahim Hakan
dc.date.accessioned2023-12-27T16:01:55Z
dc.date.available2023-12-27T16:01:55Z
dc.date.issued2015en_US
dc.identifier.issn1308-2140
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7988
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12573/1863
dc.description.abstract1. Giriş Bilgi arayışı ve bilgiye ulaşma çabası insanoğlu için evrensel bir çabadır. Eskiden ulaşım ve iletişim araçlarının yetersizliği ile sınırlı olan ve bölgesel/ulusal düzeyde kalan bilgi arayışı, günümüz dünyasındaki teknolojik gelişmelerle küresel bir nitelik kazanmıştır. Artık insanlar, fiziki sınırların ortadan kalktığı bir dünyada, bilgiyi daha iyi şartlarda ve yeterliliklerde sunan eğitim kurumlarından elde etmek istemektedirler. Bilgiye olan talep ve bilgiye verilen değer günümüzde o kadar çok artmıştır ki artık "Bilgi Toplumu" adı verilen yeni bir toplum tipinden bile bahsedilmektedir. Toplumsal yapıdaki bu değişime bağlı olarak özellikle hareketliliğinde belirgin bir artış gözlemlenmektedir. Bu artış, ülkeler arasında büyük bir rekabete ve önemli strateji değişikliklere neden olmuştur. Türkiye'nin eğitim alanında yaşanan bu rekabetin dışında kalması düşünülemez. Ülkemiz jeo-stratejik konumunun sağladığı avantajı iyi değerlendirmek ve eğitim politikalarını yeniden gözden geçirmek durumundadır. Zira uluslararası öğrenciler okudukları ülkelere pek çok alanda önemli fırsatlar sunmaktadırlar. Okudukları süre boyunca yaptıkları harcamalarla ülke ekonomisine olan katkıları, farklılıklarından dolayı kültürlerarası diyalog ve hoşgörüyü artırmaları ve mezuniyetleri sonrası okudukları ülkeye duydukları sempati ve duygusal bağ ile o ülkenin gönüllü birer elçisi olmaları bu fırsatlardan sadece birkaçıdır. Bununla birlikte yabancı öğrencileri cezbetmek için öncelikle uluslararası arenada olumlu bir ülke imajına sahip olmak gerekir. Bu bağlamda değerlendirildiğinde, çeşitli ülkelerden gelerek Türkiye'de okuyan öğrencilerin algılarının araştırılması ve karar mekanizmasında bulunan kişilere geri besleme sağlanması hayati bir önem arz etmektedir. 2. Araştırmanın Konusu Bu çalışmada farklı ülkelerden gelerek Uluslararası Mustafa Germirli Anadolu İmam Hatip Lisesinde öğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin öğrenim gördükleri şehir (Kayseri), öğrenim gördükleri ülke (Türkiye) ve İslam dini hakkındaki algıları konu edilmiştir. 3. Araştırmanın Amacı Çalışmanın amacı, yabancı uyruklu öğrencilerin Kayseri, Türkiye ve İslam algısını tespit ederek karar merciindeki kişilere öğrenci memnuniyetini artırıcı ve ülke imajını güçlendirici geri besleme sağlamaktır. 4. Araştırmanın Önemi Yabancı uyruklu öğrencilerin algılarının öğrenilmesi ülkemizin dış imajı açısından stratejik bir önem arz etmektedir. Konunun bu öneminden dolayı ülkemizdeki yabancı uyruklu öğrenciler ile ilgili pek çok bilimsel çalışma yapılmıştır. Ancak bu çalışmalarda, ağırlıklı olarak, yükseköğretime devam eden öğrencilerin Türk Eğitim Sistemine uyumları ve Türkçe'yi öğrenmede karşılaştıkları zorluklar araştırılmış ve çalışma grubu olarak da genellikle Türki Cumhuriyetlerinden gelen öğrenciler seçilmiştir. Bizim çalışmamız ise, ortaöğretime devam eden yabancı uyruklu öğrencilerin algılarını konu edinmiştir ve çalışma grubumuzu sadece Türkî Cumhuriyetlerden değil diğer ülkelerden gelen öğrenciler oluşturmaktadır. 5. Araştırmanın Yöntemi Araştırmada ağırlıklı olarak anket çalışmasına yer verilmiş ve bu kapsamda, 388 kişilik erkek öğrenci grubundan kota örneklemesi yoluyla seçilen 181 öğrenciye toplam 57 soruluk bir anket uygulanmıştır Ankette yer alan sorular öğrencilerin Kayseri, Türkiye ve İslam algısını ölçecek tarzda ve Türkçe olarak hazırlanmıştır. Anket uygulandıktan sonra elde edilen veriler bilgisayar ortamına aktarılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde SPSS 21 for Windows (Statistical Package for Social Sciences) programı kullanılmıştır. 6. Bulgular 6.1. Kayseri Algısı Anketten elde edilen verilere göre öğrencilerin büyük bir bölümü Kayseri'de kendilerini rahat hissetmektedirler ve Kayseri'ye uyum sağlarken fazla zorlanmamışlardır. Kayseri halkı ile samimi ilişkiler içindedirler ve sahip oldukları farklılıklar nedeniyle Kayseri'de dışlandıklarını ya da ayrımcılığa uğradıklarını düşünmemektedirler. Öğrencilere göre Kayseri'nin en olumlu yanı ulaşım kolaylığı; en olumsuz yanı ise hayat pahalılığı ve hava kirliliğidir. Kayseri en çok ticaret alanında gelişme kaydetmiştir. Öğrencilerin gözünde Kayseri modern ve gelişmiş bir şehirdir. Netice itibari ile öğrencilerin büyük bir bölümü Kayseri hakkında olumlu izlenimlerle ülkelerine döneceklerdir.Kayseri'de Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Kayseri, Türkiye... 1027 Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 10/2 Winter 2015 6.2. Türkiye Algısı Benzer bulgular Türkiye algısı için de geçerlidir. Öğrenciler Türkiye'yi srasıyla İslam ülkesi, doğu-batı arasında köprü ve Avrupa ülkesi olarak görmektedir. Onlara göre Türkiye dünyada yeterince tanınmakta ve bilinmektedir. Öğrencilere göre bunun en büyük nedeni Osmanlı Devletidir. Türkiye sırasıyla Orta Asya, Avrupa, Balkanlar ve Ortadoğu'da etkin bir güce sahiptir. Öğrencilerin Türkiye'ye gelmeden önceki ülkemiz hakkındaki düşünceleri ile geldikten sonraki düşünceleri arasında değişiklik olmuştur. Bu değişiklik bir kısmı için olumlu iken diğer bir kısmı için de olumsuz yöndedir. Türkiye öğrenciler tarafından sırasıyla modern toplum, sanayi toplumu ve geleneksel toplum olarak tanımlanmaktadır. Öğrencilerin gözünde Türk insanı genellikle olumlu özelliklere sahiptir. Öğrenciler, Türkiye'de en çok yiyecek/içecek farklılıkları, Türkçe öğrenme, eğitim sistemine uyum ve giyim-kuşam farklılıkları bakımından zorlanmışlardır. Türkiye ile öğrencilerin kendi ülkeleri arasındaki farklılıklar; sırasıyla dini yaşamda, ekonomik yaşamda, sosyal yaşamda, siyasette ve hukukta mevcuttur. Öğrencilerin bir bölümü ilahiyat eğitimine ya da yükseköğrenimine Türkiye'de devam etmeyi istemektedir ve kendilerine imkan tanındığı takdirde Türkiye'ye yerleşmeyi düşünmektedirler. Öğrenciler ülkelerine döndükten sonra Türkiye hakkındaki izlenimleri genellikle olumlu olacaktır. 6.3. İslam Algısı Öğrencilerin mezhep ve görüş farklılıklarına ragmen İslam algısı konusunda da benzer sonuçlar elen_US
dc.description.abstract1. Introduction Searching and acquiring knowledge is a universal effort for the mankind. The search of knowledge which remained in a local/national level due to the limitations of the lack of means of transportation and communication in the past has gained a global qualification owing to the technological advancements in today’s world. Now people, in a world where the physical boundaries disappear, would like to provide knowledge from the educational institutions offering it in a better condition and qualification. Demand for knowledge and the value attributed to knowledge have raised so much that even a new kind of society, called “Information Society”, has been mentioned. Due to this change occurred in the social structure, a significant increase has beenKayseri’de Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Kayseri, Türkiye… 1029 Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 10/2 Winter 2015 observed particulary in the movement of international students in the world tertiary education. This increase has led to a big competititon and important strategical changes among the countries. It can’t be thought that Turkey will get away from this competition seen in the field of educaton. Turkey is in a position that has to take the advantages of its own geostrategical location and review its educational policies since the international students offer significant opportunities in numerous fields for the countries where they study. Here are some of these benefits: making contribution to the national economy with the money they spend, providing intercultural dialog and tolerance within the country due to the differences they have and being a voluntary ambassador for the country where they study due to the sympathy they feel following their graduations. However, a positive country image is needed in the international arena at first in order to be able to attract the foreign students. When considered in this context, investigating the perceptions of the students who come from various countries and study in Turkey and providing feedback to the decision makers are of the utmost importance. 2. The Subject of the Study In this study, Kayseri, Turkey and İslam perceptions of the foreign students who came from different countries and study in the international Mustafa Germirli Anatolian İmam Hatip High School (AIHHS) were examined. 3. The Purpose of the Study The aim of this study is to provide feedback for the decision makers by determining the perceptions of the foreign students on Kayseri, Turkey and Islam so as to strengthen the country’s outer image and maximize student’s satisfactions. 4. The Significance of the Study Learning perceptions of foreign students has a strategical importance in terms of Turkey’s outer image. Due to the importance of this issue, lots of scientific studies have been carried out regarding the foreign students in Turkey. But, the subject of these studies are mainly their adaptation to the Turkish Higher Education Sytem and their difficulties on learning Turkish Language. Also, mostly foreign students came from Turkic Republics have been chosen as a study group in these studies. Whereas our study examined the perceptions of the foreign students attending middle education and our study group included not only Turkic students but also other foreign students coming from different countries. 5. Methodology A survey was used mainly in this study. And in this context, a questionnaire with 57 questions was conducted to 181 students which were selected from 388 male students. The questions in the survey were prepared in a way that measure the perceptions of the students regarding Kayseri, Turkey and İslam. The data obtained from the survey was analyzed after being transferred to a computer media. SPSS 21 for Windows (Statistical Package for Social Sciences) software was used for analyzing the data.1030 İbrahim Hakan GÖVER - Hasan YAVUZER Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 10/2 Winter 2015 6. Results 6.1. Perception of Kayseri According to the data obtained from the survey, a majority of the students feels themselves comfortable in Kayseri and they have adapted Kayseri easily. The students have close relationships with Kayserian people and they don’t think that they are excluded or subjected to discrimination in Kayseri. According to the students, the most positive side of Kayseri is ease of transportation and the most negative side of Kayseri is high cost of living and pollution. Kayseri has made progress mostly in the field of trade. In the eye of the students, Kayseri is a modern and a developed city. As a result, a majority of the students will get back to their countries with positive impressions on Kayseri. 6.2. Perception of Turkey The similar findings are valid for the perception of Turkey. The students believe that Turkey is a Islam country, a bridge between east and west and a European country respectively. According to them, Turkey has been well known and publicized in the world. The leading cause of this situation is Ottoman Empire. Turkey has an effective power in the Midde Asia, Europe, Balcans and the Middle East respectively. The thoughts of the students on Turkey changed before and after Turkey. While this change is positive for a group of students, it is negative for another group of students. Turkey has been described as a modern society, an industrial society and a tradional society by the students. In the eye of the students, Turkish people has mainly positive characters. The students have difficulty in Turkish foods, Turkish language, Turkish Education system and clothes. There are major differences between the student’s country and Turkey in terms of religious life, economical life, social life, policy and law respectively. Only a group of students would like to study theology or attend a higher education in Turkey. Aen_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherMehmet Dursun Erdemen_US
dc.relation.isversionof10.7827/TurkishStudies.7988en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectKayserien_US
dc.subjectTürkiyeen_US
dc.subjectYabancı Uyruklu Öğrencien_US
dc.subjectAlgıen_US
dc.subjectUluslararası Eğitimen_US
dc.subjectTurkeyen_US
dc.subjectForeign Studenten_US
dc.subjectPerceptionen_US
dc.subjectInternational Educationen_US
dc.titleKAYSERİ’DE ÖĞRENİM GÖREN YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLERİN KAYSERİ, TÜRKİYE VE İSLAM ALGISI*en_US
dc.title.alternativeKAYSERİ, TURKEY AND İSLAM PERCEPTIONS OF THE FOREIGN STUDENTS WHO STUDY IN KAYSERİen_US
dc.typearticleen_US
dc.contributor.departmentAGÜen_US
dc.contributor.authorID0000-0002-1258-0124en_US
dc.contributor.institutionauthorGöver, İbrahim Hakan
dc.identifier.volume10en_US
dc.identifier.issue2en_US
dc.identifier.startpage1025en_US
dc.identifier.endpage1050en_US
dc.relation.journalTurkish Studies (Elektronik)en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster